Waarom is dat verkeerd?
In de Elektriciteitswet zijn bepalingen opgenomen waaraan energieleveranciers en netbeheerders moeten voldoen. Voor het in rekening brengen van een vergoeding voor capaciteit is geen rechtvaardiging en 'normale' klanten betalen het niet. Doordat de netbeheerder het bedrag reeds in rekening heeft gebracht, betalen de onoplettende klanten dubbel. Volgens NUON/Vattenfall is het een legitiem onderdeel van de factuur, omdat het leveringstarief deels afhankelijk is gemaakt van de maximale capaciteit. NUON/Vattenfall is echter tot op heden niet in staat gebleken om haar stellingen te onderbouwen. In twee vergelijkbare gevallen heeft onze advocaat bij NUON/Vattenfall een goede regeling bedongen.
De stichting NUON-Claim komt op voor de belangen van gedupeerde grootverbruikers die deze vergoeding door Vattenfall in rekening gebracht hebben gekregen. In een collectieve procedure vordert zij namens de gedupeerden de ten onrechte betaalde bedragen terug bij Vattenfall. De procedure is eind maart 2022 gestart. Op deze website leest u meer over deze stichting en wordt u op de hoogte gehouden over de voortgang van de procedure. Bent u een gedupeerde grootverbruiker en (voormalig) klant van Vattenfall, dan kunt u op deze website meer informatie vinden en/of u direct aanmelden via de aanmeldbutton rechtsboven.